Téma módy je obrovský komplex zahŕňajúci nielen tvorcov, predajcov a kupujúcich ale i podujatia, ktoré ju pozdvihujú a pomáhajú rozvíjať. Slovenským podujatím číslo jedna v tomto odbore je bez pochyby Fashion LIVE!, ktoré vzniklo na „troskách“ predošlého Bratislava Fashion Weekend.
Zorka Husarčíková, hlava Fashion LIVE!, je jednou zo silných žien, ktoré sa neboja uchopiť ťažkú výzvu za pačesy. Vyštudovala kulturológiu aj medzinárodné vzťahy. Podieľala sa na viacerých rôznorodých projektoch od spúšťania čokoládovne až po zabezpečenie showroomov a prehliadok pre pýchu slovenskej módy, značku NEHERA.
V našich univerzálnych šatách Versatil čiernej verzie v konstraste s presvedleným átriom Fachu ju nafotila Marika Beňadik Majorová a Zorku pre Puojd vyspovedala Juliana Summerling.
Už zopár rokov sa vďaka tebe Fashion LIVE! mení z počiatočnej idey na niekoľkodňovú módnu akciu. Ako FL! zmenilo tvoj pohľad na lokálnu tvorbu a módu všeobecne?
Celú lokálnu módnu scénu poznám omnoho dôvernejšie. Viem, s akými problémami sa dizajnéri potýkajú, na aké limity narážajú. Veľa z nich som zažila na vlastnej koži, napríklad ako dcéra majiteľky odevnej firmy so 70 zamestnancami, ktorá mala možnosť preklopiť sa na fast fashion Made in Bangladesh značku alebo zaniknúť. Alebo pri zrode značky NEHERA, ktorá od začiatku vedela, že potrebuje prekročiť hranice nášho trhu. Ako na túto otázku odpovedám, rozmýšľam nad tým, či to zároveň nie je mojim mínusom… Niekedy sme tak pohltení všetkými obmedzeniami, že nevidíme možnosti, ktoré môžu ležať priamo pred nami…
Fashion LIVE! sa neriadi podľa kalendára fashion weekov, predvádzané sú ako SS tak aj AW kolekcie, poprípade kolekcie, ktoré tieto sezóny úplne stierajú.
Áno, neriadi, je to však z omnoho prozaickejšieho dôvodu. Keďže tvorba našich dizajnérov nie je naviazaná na produkciu, dizajnéri na prehliadke odprezentujú to, čo majú reálnu šancu predať v najbližšom období.
O tomto fenoméne sa vo svete začína hovoriť stále viac (spojenie dámskych a pánskych prezentácií, see now buy now kolekcie atď). Vidíš to ako ďalší krok k udržateľnosti? Nakoľko dôležitá je udrzateľnosť módy pre tvorov FL! ?
Neviem, či je pre slovenských dizajnérov udržateľnosť hlavnou témou ich tvorby. Paradoxom je, že sa síce u nás môžeme s prižmúrením oka baviť o slow fashion, je to však skôr súhra spoločensko ekonomickej situácie ako zámer.
Produkcia tak veľkého podujatia akým je FL! v súčasnosti si vyžaduje byť neustále v strehu, mať pripravené riešenia ešte pred tým, ako nastane problém. Okrem duševnej roboty je to však aj dosť fyzická práca plná behačiek, vybavovačiek a prevláčania veľkého množstva vecí z miesta na miesto. Keď pred tebou stojí náročnejšia úloha, ovplyvní to aj spôsob akým sa obliekaš? Vlastníš kúsky, ktoré majú “superschopnosti”?
Hneď by som brala oblečenie so „superschoponosťami“! Napríklad neviditeľný plášť! (Týmto apelujem na dizajnérov, ak také niečo máte, pošlite mi to rovno aj s vašim IBAN-om!) To čo robím, určite podmieňuje voľbu môjho oblečenia. Na Fashion LIVE! mi dizajnérka Hana Převrátilová, od ktorej som mala šaty, taktne naznačila, že tenisky mi nevyčarujú najladnejšiu líniu nôh, ale nedalo sa inak. Neustála by som to, teda vlastne neuchodila…
Ovplyvnila tvoj vkus nejaká slovenská značka / dizajnér / dizajnérka, s ktorými si zatiaľ mala tú možnosť spolupracovať? Ak áno, ako?
Myslím, že je to skôr naopak. Po značkách alebo dizajnérskych kúskoch siahneme práve preto, lebo nejakým spôsobom odzrkadľujú náš vkus alebo štýl. Tvorba dizajnérov ma ovplyvnila skôr v tom, že som všímavejšia ku detailom. K tomu, ako sú modely vypracované alebo z akých materiálov sú ušité.
Kde vidíš Fashion LIVE! za pár rokov? Čo by si chcela za tento čas zmeniť? V realite, aj v ideálych podmienkach.
Chcela by som ho vidieť ako stabilné podujatie, najmä svojou kvalitou, ktoré nie je len eventom, čo po pár dňoch odznie. Naopak by som chcela, aby sa Fashion LIVE! stalo platformou, ktorá vie odborne pomôcť dizajnérom a ponúknuť im informácie alebo potrebný networking, a popri tom stále zasahovať čo najširšiu verejnosť. Ak by som mu mala do ďalších ročníkov niečo zapriať, bola by to ľahkosť. (Nie, robím si srandu, boli by to peniaze a s nimi by prišla aj ľahkosť).
Rozhovory o móde, časť druhá
Téma módy je obrovský komplex zahŕňajúci nielen tvorcov, predajcov a kupujúcich ale i podujatia, ktoré ju pozdvihujú a pomáhajú rozvíjať. Slovenským podujatím číslo jedna v tomto odbore je bez pochyby Fashion LIVE!, ktoré vzniklo na „troskách“ predošlého Bratislava Fashion Weekend.
Zorka Husarčíková, hlava Fashion LIVE!, je jednou zo silných žien, ktoré sa neboja uchopiť ťažkú výzvu za pačesy. Vyštudovala kulturológiu aj medzinárodné vzťahy. Podieľala sa na viacerých rôznorodých projektoch od spúšťania čokoládovne až po zabezpečenie showroomov a prehliadok pre pýchu slovenskej módy, značku NEHERA.
V našich univerzálnych šatách Versatil čiernej verzie v konstraste s presvedleným átriom Fachu ju nafotila Marika Beňadik Majorová a Zorku pre Puojd vyspovedala Juliana Summerling.
Už zopár rokov sa vďaka tebe Fashion LIVE! mení z počiatočnej idey na niekoľkodňovú módnu akciu. Ako FL! zmenilo tvoj pohľad na lokálnu tvorbu a módu všeobecne?
Celú lokálnu módnu scénu poznám omnoho dôvernejšie. Viem, s akými problémami sa dizajnéri potýkajú, na aké limity narážajú. Veľa z nich som zažila na vlastnej koži, napríklad ako dcéra majiteľky odevnej firmy so 70 zamestnancami, ktorá mala možnosť preklopiť sa na fast fashion Made in Bangladesh značku alebo zaniknúť. Alebo pri zrode značky NEHERA, ktorá od začiatku vedela, že potrebuje prekročiť hranice nášho trhu.
Ako na túto otázku odpovedám, rozmýšľam nad tým, či to zároveň nie je mojim mínusom… Niekedy sme tak pohltení všetkými obmedzeniami, že nevidíme možnosti, ktoré môžu ležať priamo pred nami…
Fashion LIVE! sa neriadi podľa kalendára fashion weekov, predvádzané sú ako SS tak aj AW kolekcie, poprípade kolekcie, ktoré tieto sezóny úplne stierajú.
Áno, neriadi, je to však z omnoho prozaickejšieho dôvodu. Keďže tvorba našich dizajnérov nie je naviazaná na produkciu, dizajnéri na prehliadke odprezentujú to, čo majú reálnu šancu predať v najbližšom období.
O tomto fenoméne sa vo svete začína hovoriť stále viac (spojenie dámskych a pánskych prezentácií, see now buy now kolekcie atď). Vidíš to ako ďalší krok k udržateľnosti? Nakoľko dôležitá je udrzateľnosť módy pre tvorov FL! ?
Neviem, či je pre slovenských dizajnérov udržateľnosť hlavnou témou ich tvorby. Paradoxom je, že sa síce u nás môžeme s prižmúrením oka baviť o slow fashion, je to však skôr súhra spoločensko ekonomickej situácie ako zámer.
Produkcia tak veľkého podujatia akým je FL! v súčasnosti si vyžaduje byť neustále v strehu, mať pripravené riešenia ešte pred tým, ako nastane problém. Okrem duševnej roboty je to však aj dosť fyzická práca plná behačiek, vybavovačiek a prevláčania veľkého množstva vecí z miesta na miesto. Keď pred tebou stojí náročnejšia úloha, ovplyvní to aj spôsob akým sa obliekaš? Vlastníš kúsky, ktoré majú “superschopnosti”?
Hneď by som brala oblečenie so „superschoponosťami“! Napríklad neviditeľný plášť! (Týmto apelujem na dizajnérov, ak také niečo máte, pošlite mi to rovno aj s vašim IBAN-om!)
To čo robím, určite podmieňuje voľbu môjho oblečenia. Na Fashion LIVE! mi dizajnérka Hana Převrátilová, od ktorej som mala šaty, taktne naznačila, že tenisky mi nevyčarujú najladnejšiu líniu nôh, ale nedalo sa inak. Neustála by som to, teda vlastne neuchodila…
Ovplyvnila tvoj vkus nejaká slovenská značka / dizajnér / dizajnérka, s ktorými si zatiaľ mala tú možnosť spolupracovať? Ak áno, ako?
Myslím, že je to skôr naopak. Po značkách alebo dizajnérskych kúskoch siahneme práve preto, lebo nejakým spôsobom odzrkadľujú náš vkus alebo štýl. Tvorba dizajnérov ma ovplyvnila skôr v tom, že som všímavejšia ku detailom. K tomu, ako sú modely vypracované alebo z akých materiálov sú ušité.
Kde vidíš Fashion LIVE! za pár rokov? Čo by si chcela za tento čas zmeniť? V realite, aj v ideálych podmienkach.
Chcela by som ho vidieť ako stabilné podujatie, najmä svojou kvalitou, ktoré nie je len eventom, čo po pár dňoch odznie. Naopak by som chcela, aby sa Fashion LIVE! stalo platformou, ktorá vie odborne pomôcť dizajnérom a ponúknuť im informácie alebo potrebný networking, a popri tom stále zasahovať čo najširšiu verejnosť. Ak by som mu mala do ďalších ročníkov niečo zapriať, bola by to ľahkosť. (Nie, robím si srandu, boli by to peniaze a s nimi by prišla aj ľahkosť).